In 2015 zal het eCall systeem in alle nieuwe auto’s die de weg op gaan worden verplicht. Dat geeft de auto de mogelijkheid om zelf de hulpdiensten te bellen als het baasje dat niet meer kan omdat hij of zij met het hoofd door het stuurwiel geprakt zit – of een vergelijkbare immobiliteit ervaart. Het zou de tijd die de ambulance nodig heeft om ter plekke te komen halveren en dus levens redden. Het behoeft geen verder betoog: Ik ben helemaal happy met zo’n mededeling.
Maar als we nu toch bezig zijn, kunnen we dan niet gelijk alle snufjes en foefjes implementeren die het rijden zelf veiliger en beter maken? Ik denk dan bijvoorbeeld als eerste aan het automatische schakelen van de versnellingen. Er is geen mens die dat beter kan dan een goede automatische versnellingsbak of een Variomatic systeem – met uitzondering van een doorgetrainde auto-coureur misschien.
Laat dat gerammel met die versnellingen aan de machine over en de eerste winst wat betreft rij-efficiëntie is al binnen. Vooral die geweldige Neerlansche uitvinding van de Doornse Auto Fabriek (DAF) is een wonder van doelmatige techniek, als ik het even zeggen mag. Daar kunnen we in dit land gewoon schaamteloos trots op zijn.
Een volgende, wat grotere stap, is het geheel uitschakelen van de chauffeur op trajecten waar je er echt geen een nodig zou hoeven hebben, bijvoorbeeld op geautomatiseerde en vol-gesensorde snelwegen. Wat zou er heerlijker zijn dan je bij een oprit-terminal met de auto in de rij te laten manoeuvreren, om vervolgens met zo’n 300 kilometer per uur – en een luttele 50 centimeter achter je voorganger – over het asfalt te zoeven? En dat alles terwijl je een boekje leest of wat over het Internet surft? Zo hard en zo kort op een achterbumper rijden zou geen sterveling veilig voor elkaar krijgen, zelfs niet bij een onaflatende focus. Hands-free telefoneren vormt voor velen al een probleem met de rij-concentratie. Maar een hoog-gecomputeriseerde auto kan het allemaal wel.
De techniek bestaat al, zowel voor in de auto als op, langs en in de weg. Alleen is het nog een paar bruggen te ver voor de meeste bestuurder-ego’s. Vraag het gerust eens in je eigen omgeving na. Er zullen niet veel mensen zijn die accepteren dat een machine beter kan rijden dan zijzelf. De automaat is daarvan een aardig voorbeeld. Veel automobilisten blijven de versnellingspook toch als een penis-verlenging zien. En welke man wil daar nu van af? Ik ken trouwens ook vrouwen met dezelfde inslag. En dat is best knap, eigenlijk – of gewoon onverholen gulzig natuurlijk.
Er zal nog een grote psychologische barrière geslecht zal moeten worden voordat er significante automatisering in het autorijden zal worden geïmplementeerd. Ik begrijp dat het vrij beperkte eCall systeem al op obstakels van verschillende landen stuit. Die automobilistenpsychologie lijkt wel iets nationaals te hebben. Het zijn Frankrijk, Groot-Brittanië, Denemarken, Ierland, Letland en Malta die zich nu verzetten, omdat het 100 euro per auto zou kosten. Maar zou het echt een geldkwestie zijn of hechten de automobilisten in die landen toch wat sterker aan de autonomie die zij binnen het micro-universum van de handgereden wagen denken te hebben? En wat vertellen de verkeersongevallenstatistieken van die landen ons eigenlijk?
Het zal op den duur weinig uitmaken. Met een toenemende verkeersdruk op de Europese wegen zal het er wel naar toe gaan dat we straks toch onze auto’s laten rijden in plaats van dat we zelf blijven aanmodderen met onze – in verhouding – trage mensen-hersentjes. Er passen dan veel meer voertuigen op de wegen en ook de doorstroom wordt met een paar magnitudes verhoogd. En dat is wat we willen. De zelf-rijder zal straks een fenomeen uit een ver verleden zijn, waar we net zo hard om zullen lachen als om de Atari 2600 met dat geniale “pong” van ze.
Wil je weten hoe dit alles er uit kan gaan zien, dan is het zeer de moeite waard om eens naar het werk van de gebroeders Das te kijken. Je komt dan gelijk een beetje van je techno-angst af, mocht je die hebben.