Het verbaast me dat de zoekterm TOL HEFFEN niets oplevert op dit” blogdingetje. Het is daarom tijd daar iets aan te doen. Vooral omdat het issue van de tolheffing op de Duitse snelwegen nu actueel is. En zoals viel te verwachten snappen de meeste Hollandse krentenwegers natuurlijk niet dat het er nu toch echt aan zit te komen. Het gejammer en gesnotter in de pers is niet van de lucht. Het zal ongetwijfeld” met de aankomende massale exodus van de doorsnee vakantieganger” te maken hebben, die gemiddeld een flinke proportie van zijn vakantiekilometers door Duitsland maakt.
Het was natuurlijk te verwachten dat mijn rijksgenoten,” die altijd zeer dankbaar gebruik maken van het Duitse wegennet, daar niet voor willen betalen. Waarom zouden ze ook? Het is tenslotte heel normaal om op kosten van de buren de vruchten te plukken van al dat onderhoud dat aan de wegen wordt gedaan. En ja, ook is het zo dat wij zelf voor onze wegen al belasting betalen, waar het de Duitsers vrij staat om daar onbeperkt gebruik van te maken. Daar zitten ze natuurlijk ook op te wachten. Want wat is er leuker dan met een Duitsche Bolide wel 150 kilometer lang over zwaar snelheidsbeperkte polderbaantjes te kunnen rijden voordat je weer een grens of een kust raakt? En dat alles mogen” ze dan ook nog doen tussen die geweldig goed opgeleide Nederlandse automobilisten met die legendarische professionele doch sportieve rijstijl. Dus wat willen ze nog meer?
En wat te denken van al die omringende landen, waar ze al tol heffen, zoals Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein,” België, Frankrijk, Italië en weet ik veel waar” nog meer? Het moet met die Duitsers niet veel gekker worden. Het is toch logisch dat zij als enige in Europa straks geen kosten rekenen aan buitenlanders die hun wegen als racebaan komen gebruiken? Ze hebben geld genoeg daar en als WiederGutMachung zouden ze zich voor de komende paar honderd jaar sowieso gedeisd moeten houden, ook al komen we hun hele tent leeghalen…
Voor iedereen die geen ironie begrijpt: het werd tijd dat ze in Duitsland geld gingen vragen voor het gebruik van de snelwegen. Het is al erg genoeg dat deze “Best Opgeleide Automobilisten van Europa” zich in eigen huis moeten aanpassen aan de wat rijvaardigheid en wegpolitesse betreft over het algemeen zeer marginaal begaafde Nederlander. Het is toch godsgeklaagd dat ze tot op de dag van vandaag gedwongen worden om elke idioot maar voor niets op hun wegen te tolereren?
Ik zeg: “Tol is Toll!” Als we dat anders willen” regelen, dan zal er een Europees systeem voor wegenbelasting moeten komen, waar alle wegen uit worden betaald. Dat maakt tolheffing in geheel Europa overbodig. Dat is zo ongeveer wel de meest intelligente oplossing die ik als alternatief voor het” Duitse plan” gehoord heb. Maar ook dat is een heet hangtaboe. Ik hoor het ze al zeggen:” “Wat, Europese belastingen, ben je gek? We willen diensten op hoog niveau en we willen er geen cent voor schuiven!” Dat is wat de gemiddelde Ãœberconsument hier te lande lijkt te denken. Toch is dat” waar we heen moeten als we met onze toenemende mobiliteit ook nog iets willen vinden van de kwaliteit van de wegen.
Overigens geldt de noodzaak voor Europees Beleid niet alleen voor de bekostiging van het wegennet, maar ook voor de opleiding en handhaving van de rijvaardigheid van iedereen die zich er op begeeft. In dat verband is het best wel frappant dat de West-Europese vrachtwagenchauffeur tot op het bot moet worden opgeleid, terwijl de vervoerders ondertussen naar Wodka stinkende Oost-Europese chauffeurs inkopen, die nog geen brommerrijbewijs lijken te hebben. Kijken we deze zomer wel allemaal goed achterom als we onverhoopt een file inrijden?