In het verlengde van mijn aantekening van gisteren kwam ik op het nieuws een uiterst geinig item tegen, alweer over dat verkeer. Het ging over het plotsklaps opnieuw stijgende aantal verkeersdoden in ons land na een decennialange daling. Het ligt misschien wel – in ieder geval gedeeltelijk – aan het eveneens stijgende aantal verkeersdeelnemers van hoge leeftijd. Oude mensen blijven langer doorrijden en dat is niet onverdeeld gunstig. Als ik naar mijn eigen schoonvader kijk – die nu 94 is – dan weet ik genoeg. Eigenlijk zouden we die man zijn auto moeten afnemen en subiet moeten verkopen. Mij maak je namelijk niet wijs dat een 94 jarige nog helemaal doorheeft wat er op soms hoge snelheid om hem heen gebeurt.
Dat gezegd hebbende: stel dat we de cijfers statistisch controleren voor die oude farts en ze zo wegcalculeren, dan nog zou het aantal doden naar beneden kunnen. Het zijn de slachtoffers die vallen als gevolg van de toenemende verkeersdrukte en de gelijkblijvende weg-attitude van de gemiddelde automobilist. Er wordt namelijk nog steeds te hard gereden op plaatsen waar dat niet kan en mag en waar het veel drukker is geworden dan het ooit was. Desalniettemin heeft de doorsnee chauffeur daar toch bips aan.
Het zou goed zijn als de standaard nieuwe auto in de fabriek zou worden uitgerust met een volledig geïntegreerde snelheidsbegrenzer, die reageert op de snelheidslimieten van de wegen waarop de auto zich bevindt. Uit betrouwbare bronnen hoor ik het gerucht dat dit vanaf 2020 ook ongeveer het geval zal zijn. Ik zou het liefst zeker willen weten dat de wetgeving ook gelijk wordt aangepast aan deze nieuwe loot aan de verkeers-veiligheidsboom om deze te verplichten. De valhelm voor motoren en de veiligheidsgordel gingen hem al voor. De techniek is al beschikbaar, nu de wetgeving nog. En dat is waar het precies nog een beetje wringt.
De NOS interviewde in verband met het item een paar mensen op straat. Een aantal bevraagden was gelijk vóór een begrenzer als daarmee de verkeersveiligheid is gediend. Maar er zat er natuurlijk ook eentje tussen die over zijn persoonlijke vrijheid begon. Persoonlijke vrijheid, om zo hard te rijden als je wilt, ook als dat niet is toegestaan, met het risico op dodelijke slachtoffers? Het is nogal een vrijheid waar deze meneer het over had. Het is dit soort achterlijke randfiguren dat ervoor zorgt dat de politiek deze issue niet al lang heeft opgelost, want kennelijk is draagvlak bij gemotoriseerd Nederland dan toch belangrijker dan mensenlevens. Nu ook nog de partij van de VVD-BMW de grootste is geworden, vraag ik me af of dat voor nog meer vertraging in deze levensreddende wetgeving gaat zorgen.
We gaan het zien. Dat begrenzerding komt er, net zoals – binnen hooguit 15 jaar – het automatisch rijden, dat de menselijke chauffeur overbodig zal maken. Machines rijden straks echt veel beter dan wij.