Het is triest maar waar. Uitgerekend door hen van wie je zou verwachten het wereldlijke culturele erfgoed enigszins hoog in het vaandel te hebben – de Italianen – is een buitengewoon barbaarse faux pas begaan. Maar goed, het waren dan ook geen gewone huis-tuin-en-keuken Italianen, maar Italianen van dat” speciale, asociale en super irritante soort dat zich “Maffia” noemt.
Ik lees in de krant dat een meesterwerk van de Italiaanse (Nota Bene!) schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571–1610), met de titel “Natività con i santi Lorenzo e Francesco d’Assisi” uit 1609, is aangevreten door varkens, muizen, ratten en ander ongedierte, tijdens haar verblijf in de schuilplaats waar het was verstopt. Daarna zijn de restanten in brand gestoken. Ik denk: “Een schilderij dat in een schuilplaats verbleef?” Het werd inderdaad gestolen in 1969 uit een oratorium in Palermo, Sicilie. Zuid-Italië dus. In 2005 – 36 jaar na haar verdwijning – werd door een maffia spijtoptant gesuggereerd dat hij aanwijzingen zou kunnen geven omtrent de verblijfplaats van het onvervangbare doek. Nu is echter duidelijk geworden dat het is vernietigd. Ik had het kunnen weten.” Die Sicilianen” zijn notoire bandieten.” Alles wat je in Palermo laat hangen, staan of liggen, wordt onvermijdelijk gestolen, hoe goed je het ook vastspijkert. Het zou me niets verbazen als heel Palermo al een keer gepikt is geweest waarna” de buit in het volle zicht is verstopt. Ze zijn héél slim, die maffioso!
Als etnisch Italiaan uit het noorden” weet ik hoe het zit. Ik ben grootgebracht met een sterk Anti-Maffia bewustzijn. Van jongs af aan hoor ik mijn (groot-)ouders er al op hameren: “Kijk uit als je naar het zuiden gaat jongen. Het zit daar vol met Maffia-gepeupel. Daar werken ze niet. Dat is volgens hen voor de paarden. Daar stelen ze voor hun geld.”” Oké, het zou kunnen dat mijn (groot)ouders” enigszins overdreven want héél af en toe deden ze dat.. Maar toch is het goed blijven hangen. Eigenlijk wist ik het dus al. Naast het feit dat Maffiosi ronduit slecht en verachtelijk zijn, blijkt nu ook nog eens dat het een stelletje barbaren is, dat” niet weet hoe je respectvol met kunst van onschatbare waarde moet omgaan. Als je er over nadenkt, wordt je er onpasselijk” van. Een of andere half-gare onverlaat pikt een doek uit een museum en laat het vervolgens verkommeren in een boeren stal, waar het wordt opgegeten door ongedierte. Als ik me voorstel wat voor een ongelofelijke sukkel zoiets op zijn geweten heeft, dan zou ik bijna voorstander van die zeer onwenselijke doodstraf worden.
Kunst vernietigen is een misdaad tegen de menselijkheid. Toen de Taliban uit pure religieuze stupiditeit een tweetal onvervangbare 6e eeuwse Boeddha beelden in de vallei van Bamyan in centraal Afghanistan vernietigden, ontstond er terecht een wereldwijd tumult. De verontwaardiging over deze culturele misdaad is nog steeds niet verstomd en eerlijk gezegd zou het mij niet onwelkom zijn als de instigatoren van deze stommiteit nog een keer ter verantwoording geroepen zouden worden. In Den Haag wel te verstaan. Ook voor het Caravaggio doek is het nu te laat. Alleen dit keer weten we waarschijnlijk wel wie deze misdaad op zijn geweten heeft. Het zal een kopstuk zijn, dat door zich te verstoppen in goten, schuren en kelders al jaren lang naarstig uit handen weet te blijven van de Italiaanse justitie. Ik hoop van harte dat het lange onderduiken vervelend, deprimerend en uiterst onaangenaam is geweest en dat er van enig vruchtgenot van het misdaad-loon geen sprake was. Een idioot” die een Caravaggio laat verpieteren verdient wat mij betreft” niet beter.