Ik noteer voor mijn eigen archief dat vier dagen terug” H.R. Giger op 74 jarige leeftijd is overleden aan de gevolgen van een val van de trap. Als het niet zijn eigen schepping is die hem “gemurkst” heeft na onverhoopt op deze planeet tot leven te zijn gekomen, dan is het wel domme profane pech. Naar ik vermoed zou hij zelf toch de eerste optie geprefereerd hebben, want volgens mij was hij zo.
Ik ken Giger, zoals de meeste mensen van mijn generatie, van de “Alien”, zijn über-heftige” schepping voor de gelijknamige film van Scott Ridley. Het zal me voor altijd bijblijven, die film. Misschien hielp ook wel een beetje mee dat ik die flick bekeek op een klein monitortje, schuin voor me geplaatst op een keukenstoel, in een donkere kamer en ook niet geheel onaangedaan van de zelfgekweekte huisvlijt. De eerste scene van de film laat ongeveer zo’n beeld zien: een monitor komt tot leven op het vliegdek van een ruimtevrachtschip. Ik wist het niet van te voren dat die parallel zou ontstaan, maar indrukwekkend was het wel. Dus misschien vroeg ik er ook wel een beetje om.
Het verdere verloop van de film behoeft geen beschrijving. Alien” uit 1979 is met afstand een van de beste en meest angstaanjagende SF-films ooit gemaakt. Iedereen kent het werk van Giger omdat iedereen de “Alien” kent. Minder bekend bij het grote publiek is zijn andere werk, dat buitengewoon confronterend en verknipt” kan zijn. Dat geldt voor vrijwel alles dat hij maakte. Van meubels en filmsets tot schilderijen aan toe. Giger” had een verregaande en authentieke perverse inslag, daaraan twijfelt volgens mij geen enkele “kenner”. Als je zijn werk bekijkt is het erg moeilijk – zo niet onmogelijk – om tot een andere conclusie te komen.
Ik heb wel eens iemand gesproken die met hem gewerkt heeft. Dat was een collega kunstenaar en architect uit up-town Frankfurt. Die had maar één opmerking over Giger en dat was dat de werken die wij kennen wat perversiteit betreft nog “Kinderkram” waren. Dat vertaalt zich het beste als “voor mietjes”. Deze spreker liet er toen al geen twijfel over bestaan. Met de dood van Giger zou” een buitengewoon getroebleerde geest van deze planeet vertrekken – wat op 12 mei j.l. geschiedde.