Als er nog iemand is die zich afvraagt hoe sociale websites als FaceBook en Google+ en zoekmachines als Google, Bing en Yahoo hun geld verdienen, dan kan dit artikeltje ze van hun aangename onwetendheid afhelpen. Daarin wordt het verhaal verteld van de Duitse slimmerikkenwebsite Heise, die de “like” knoppen van FaceBook en aanverwante kornuiten in principe onklaar heeft gemaakt. Hierdoor moet je ze eerst activeren voordat je de site onder de aandacht van jouw vrinden kunt brengen.
“Waarom zou iemand dat zichzelf aandoen?”, kun je je afvragen, maar het antwoord is simpel: elke keer als er zo’n knopje wordt geladen op een website, zelfs voordat je er maar naar gekeken hebt, geeft het al een pingetje naar de knopleverancier, ofwel de sociale site of de zoekmachine. Deze verzamelt vervolgens al die gegevens en kan daar iets mee. En nu komt het dus: een Duitse held heeft dat stiekeme gedoe Rücksichtslos onklaar gemaakt.
Het meest voorkomende gebruik van deze surfgegevens van de nietsvermoedende Internettier is het profileren. Profileren – profiling in die afschuwelijke hybride NL / UK taal van tegenwoordig – houdt in dat er van elke Internet gebruiker wordt bijgehouden wat hij in Cyberspace uitspookt. Op basis van het spoor dat deze zo nietsvermoedend nalaat, kan een interesseprofiel worden opgebouwd, dat weer de basis biedt voor die speciaal op de gebruiker gerichte advertenties die je overal tegenkomt. Die profielen – de natte droom van iedereen in het reclamevak – zijn dus een heleboel geld waard. Profielverkoop, laat zich raden, is derhalve een lucratieve handel.
Zo doen ze dat dus, die dienstverleners waarvan we allemaal zo gretig gebruik maken. Ze verdienen geld met elke muisklik die op het web gedaan wordt, door daarmee kostbare interesseprofielen van Jan en Alleman te fabrieken. Elk verzet tegen dit soort achterbakse gedoe verdient een “like” als je het mij vraagt. Het heeft wel wat. En aan de populariteit van de code voor deze “like”-drempel te zien, die gratis en um sonst door Heise ter beschikking wordt gesteld, vinden meer mensen dat…
P.S.: op deze site ga je dus geen FaceBook, Google+, StumbleUpon of weet ik wat voor een knopjes dan ook vinden.