Wat ik eigenlijk wilde opschrijven was iets over de rentes die KPN rekent voor de telefoons die zij tegen exorbitante prijzen op krediet verkoopt aan haar klanten. Althans, verkoopt: als je na een contractlooptijd van twee jaar de telefoon wilt behouden, betaal je nog eens extra.
Dus dit is hoe het werkt: je neemt een abonnement op de mobiele diensten van KPN en je neemt daar een snazzy smartphone bij. Daarvoor betaal je maandelijks een bepaald bedrag. Als je vervolgens over twee jaar – de reguliere contractsduur – uitrekent hoeveel je voor die telefoon betaalt dan kom je op zeker twee keer de prijs van het toestel; nog zonder die eindafrekening, die kan oplopen tot nog eens €100,- extra. Zo verdient KPN aardig wat aan de goedgelovige klant. En het is nog illegaal ook.
De hoge kosten worden gelegitimeerd als rente op het krediet waarmee de telefoon is aangeschaft. KPN redeneert dat je het toestel over twee jaar (bijna) afbetaalt en rekent rente over de hele aflossingsperiode. Die rente is echter buitenwettelijk hoog. De klant wordt daarmee op een ongelofelijk heftige manier genaaid en van zijn centen afgeholpen zonder dat hij/zij dat goed in de gaten heeft. Het lijkt een beetje op het Neckermann / Wehkamp trucje. Die verdienen geen geld met de goederen die ze verkopen maar met de rente die ze heffen op de afbetalingskredieten. Die spullen zijn dus een alibi om geld te verkopen. Heel duur geld ook.
Dit genoteerd hebbende kwam ik nog wat veel leukers tegen dat ook met geld te maken heeft. Ik las het bericht dat een Franse trawler een bijzondere vangst ergens ten zuidoosten van de Engelse kust gedaan had, namelijk een Portugese diesel-elektrische onderzeeër, “NRP Tridente” genaamd. Op zichzelf is dat een vrij onschuldig bericht waarvan je eigenlijk niet zou opkijken, ware het niet dat ik me direct afvroeg waarom Portugal eigenlijk twee (zoals het artikel meldt) actieve onderzeeërs heeft. En vervolgens: waarvan betalen ze dat eigenlijk? Portugal is een van de instabielste economieën van Europa en het verzuipt bijna in haar schulden en haar begrotingstekort. Toch hebben ze in 2010 een van hun twee nieuwe onderzeeërs in de vaart genomen. Relatief gezien is de onderzeedienst zo ongeveer het duurste marineonderdeel dat er bestaat. Afgezien van de aanschafprijs van vele – waarschijnlijk tientallen of zelfs honderd – miljoenen €uro’s per stuk, is het in de vaart houden van zo’n apparaat ook een bijzonder prijzige aangelegenheid. Nederland heeft ook twee duikboten en dat kost ons ook een enorme tiet met geld, maar wij kunnen dat betalen. En dan heb ik het niet eens over het feit dat wij in ons land zelf de expertise hebben om zo’n boot te bouwen en te onderhouden, iets wat ik de Portugezen in nog geen 100 jaar zie doen.
Wat de KPN klanten en het Portugese ministerie van defensie bindt is dezelfde blindheid voor financiële waanzin. De gemiddelde KPN klant denkt niet goed na over de kosten van een abonnement en laat zich voor veel geld een telefoon aansmeren terwijl ze hetzelfde apparaat bij de winkel voor de helft van de prijs kunnen halen. De Portugezen denken dat ze voor heel veel geld twee duikboten in de vaart moeten houden terwijl ze met een betere differentiëring van de strijdkrachten (op Europees niveau) gewoon onder de Nederlandse of Britse onderzeeër-paraplu kunnen meeliften. Beide gevallen zijn volgens mij even irrationeel en geldverspillend.
Er zal wel een lobby achter die duikboten zitten, misschien zelfs met een sterke Kielse origine. Op zich is dat dan weer wel geinig: de Tridentes zijn in Kiel, Duitsland gebouwd op een werf waarvan vele Duitse VII‑C U‑Boote – hét werkpaard van de Duitse marine tijdens WO-II – ook zijn uitgelopen. Zo verdient Europa’s sterkste economie toch nog wat woekercenten aan een van de zwakste economieën van Europa.
Update 28–7‑2016: KPN woekert volgens de Consumentenbond nog steeds…