Ik had het kunnen weten. In mijn voor Volkswagen toch wel positief eindigende aantekening van enkele dagen geleden ben ik naïever dan ik zou willen. Alhoewel ik het hele diesel-debacle met VW ondertussen beter begin te begrijpen en al wel verwachtte dat de gehele automobielindustrie besmet zou zijn, kom ik vandaag toch weer iets tegen wat me (onaangenaam) verrast.
Wat blijkt? Er zijn normen vastgesteld voor de acceptabele en wettelijk begrensde uitstoot van NOx, een voor mens en milieu uiterst gevaarlijke afvalproduct van de dieselverbranding. Deze normen gaan in 2017 pas effectief in werking. Dat is het resultaat van een jarenlange anti-milieulobby die gevoed werd vanuit de auto-producerende landen binnen Europa; Duitsland, Frankrijk, Italië, Tsjechië en Hongarije. Ofwel, de uitstoot van NOx is jarenlang op een gevaarlijk hoog peil gehouden vanwege de wensen van de auto-industrie, die liever geld verdient dan schone technologie maakt. En als de aanscherping van de uitstootnormen te dichtbij kwam naar de wens van de autoproducenten, dan werd er gedreigd met de verplaatsing van de Europese vestigingen naar landen die het wat minder nauw nemen met dat milieu. Dit illustreert gelijk goed hoe ineffectief een op mondiaal niveau gefragmenteerd milieubeleid is. Mijn vraag is waarom het dreigement nooit is omgedraaid: “Als jullie niet schoner gaan produceren dan kun je weg, maar we belasten jouw product dan wel met een importheffing van 1.000%…” Althans, zoiets ligt dan meer in mijn lijn van denken.
Er is meer. De autolobby is erg actief met directe omkoping. Ik lees tot mijn ergernis dat Europarlementariërs gefêteerd worden op hoge kortingen (op dure auto’s), uitgebreide etentjes, lucratieve nevenfuncties met zeer ruime onkostenvergoedingen en wat dies meer zij. Het lijkt normaal te zijn, deze wijze van smeerpolitiek, want er zijn meer industriële takken van sport die precies hetzelfde doen om hun belangen in Brussel te beschermen. Maar toch steekt het elke keer weer als ik het tegenkom. Politici – die mensen die op hoog niveau over onze leefwereld beslissen en beschikken – zijn niet onafhankelijk en hun belangen zijn niet in evenwicht met hun publieke taak. Ze zijn daarentegen juist corrupt, chantabel en bevattelijk voor ordinaire omkoperij. En wij moeten die lui serieus blijven nemen?
Voorlopig heeft de zwendel gewerkt. De uitstoot-normen gaan pas in 2017 in werking en dan heeft de industrie zelfs nog enkele jaren respijt om ook werkelijk aan die normen te gaan voldoen. Dat is weer het resultaat van de druk die de verschillende regeringen van de autoproducerende landen hebben uitgeoefend. Het is dus niet alleen de industrie zelf die een loopje neemt met ons welzijn. De lidstaten zelf kunnen er ook wat van.
Toch ga ik weer positief eindigen. De krant suggereert vandaag namelijk ook dat de VW-fraude met de diesel-emissiemetingen wel eens het einde – of een sterke beperking – van de emissie-handjesklap zou kunnen betekenen. In ieder geval zullen er politici uit de ongebonden – dus onbelobbyde – gelederen zich nu breed gaan maken voor meer rechtschapenheid en onafhankelijkheid in de Europese politiek. Het zou goed zijn als het effect uiteindelijk is dat de belangen van het Europese volk beter worden behartigd dan die van de industrie. Dat is namelijk de kant die we op moeten, willen we deze wereld overleefbaar houden. Anderzijds weet ik ook beter; Europa is op de huidige leest geschoeid voor de industriële en economische belangen van de leveranciers op de markt en zeker niet voor de burgers of de deelnaties. Dat wordt wel eens gesuggereerd maar dat is aperte onzin.
Update 29-10-2015: het mocht niet zo zijn. De EU heeft de zwendel terzijde geschoven en gaat collectief door met vervuilen, aldus De Volkskrant.