Vroeger bij de V&D waar ik kwam hadden ze buizenpost. Daarmee werd regelmatig geld vanaf de kassa’s naar een centraal punt in de catacomben van het warenhuis geschoten.
Laatst zag ik het weer ergens. Buizenpost wordt gebruikt door de tolheffers in Italië. En het werkt uitstekend. Deze oude techniek is zowel beproefd als bewezen en het heeft nauwelijks nadelen.
Buizenpost is een super-efficiënte en schone manier van transport, zeker als de buis vacuüm wordt getrokken. Het is daarom dat Elon Musk het (alweer) als hét vervoermiddel van de toekomst orakelt. Het zou in staat zijn om het vervuilende huis-tuin-en-keuken vliegverkeer volledig te vervangen.
Enter: de Hyperloop.
Ik denk dat Musk gelijk heeft en dat we over hooguit een hand vol decennia helemaal af zijn van het commerciële vliegverkeer en dat vliegen slechts zal zijn voorbehouden aan de krijgsmacht, de politie en de hulpdiensten (en eventueel aan dat wat op elektriciteit kan vliegen). Als ik ver genoeg extrapoleer dan zal de Hyperloop zelfs het containervervoer op zee vervangen. Deze twee notoir ecologische dinosauriërs – het kerosine-verslindende vliegtuig en het stookolie-zuipende vrachtschip – zullen obsolete zijn zodra de grote-mensen-buizenpost levensvatbare proporties aanneemt. En dat gaat heel erg snel het geval zijn.
De voordelen van de Hyperloop zijn een no-brainer. Voor het argument ga ik er even vanuit dat het gaat om een vacuüm-buis variant, die geen luchtweerstand aan de capsules geeft en die geen lokale aandrijving van betekenis nodig heeft. Wat het vliegverkeer betreft zullen de emissie-vervuiling en de geluidsoverlast zijn verdwenen. De omwonenden van een Hyperloop-terminal hebben geen aanvliegroutes meer die precies over hun dakkapellen en tuinen liggen en het stoken van kerosine zal zijn uitgebannen. Daarnaast kan een hyperloop-capsule met een snelheid van enige malen die van een vliegtuig (gemiddeld 1.000 km/u) door de pijp worden geschoten. De enige beperking is het menselijke lichaam, dat niet onbegrensd kan (de-)accelereren.
Als het tanker/container- verkeer op zee wordt vervangen door Hyperloops, dan heeft het naast het voordeel van schone energie ook nog eens de significant hogere snelheid waarmee goederen over – of beter: onder of door - de zee kunnen worden verplaatst. De grens die voor menselijke (de-)acceleratie geld, geldt minder voor goederen. Daarnaast zullen die tankers uiteindelijk volstrekt overbodig worden, wellicht voor het vervoer van waterstof (in een drager) uitgezonderd.
De Hyperloop Buizenpost heeft dus de toekomst. Daarover is vrijwel iedereen van enige betekenis het eens. Het is een betere, snellere, schonere en veiligere manier van hogesnelheids- en intercontinentaal vervoer. Het is daarbij geen kwestie van óf, maar van wanneer het op het vereiste niveau operationeel zal zijn om het vrachtschip en het vliegtuig definitief in de mottenballen te leggen; het gaat gebeuren. Ik zou het bijzonder graag nog meemaken, al was het maar om me een keer met een snelheid van enige duizenden km/u voort te bewegen en eens aan den lijve te ondervinden wat die geldcapsules bij de V&D 40 jaar geleden meemaakten.