web analytics
Carlito, ergo sum! > Aantekeningen > Boerkini? Yummie!

1 gedachte over “Boerkini? Yummie!

  1. Ik vind het altijd wel inte­res­sant om jouw stuk­ken te lezen. Vaak ben ik het met jouw opi­nies eens, maar toch wil rea­ge­ren op het stuk over de Boer­ki­ni. Syl­va­na Sim­mons stelt dat het dra­gen ervan de ultie­me vorm van eman­ci­pa­tie is. Ik ben het weder­om niet met haar eens. Als dit een bewijs is van eman­ci­pa­tie dan is het eman­ci­pa­tie­pro­ces mak­ke­lij­ker dan ik dacht (of al ver­lo­ren??) of is de posi­tie van de vrouw in de Isla­mi­ti­sche wereld nog beroer­der dan ik al vrees­de. Als je dit ver­der door­trekt moet een vrouw in Sau­di Ara­bië blij zijn met de Niqab, want al val­len de mus­sen met tem­pe­ra­tu­ren van bij­na 50 gra­den van de daken, zo mogen zij ten­min­ste nog de straat op.

    Ik durf wel te stel­len dat het dra­gen van een hoofd­doek, niqab, boer­ka of boer­ki­ni niet altijd een kwes­tie van vrij­wil­lig dra­gen is. In de Isla­mi­ti­sche cul­tuur is de soci­a­le con­tro­le groot en draait alles om eer en schan­de, waar­bij de fami­lie-eer voor­al door man­nen wordt bin­nen gehaald en schan­de bij­na uit­slui­tend via de vrouw, voor­al wan­neer zij zich “niet gepas­t” kleed of gedraagt. Daar begint al de onge­lijk­heid. Een gevolg daar­van is dat een vrouw die wel stel­ling durft te nemen tegen kle­ding­voor­schrif­ten of ande­re dogma’s dat mag bezu­ren met aller­lei sanc­ties. Je moet dus ver­domd ste­vig in je schoe­nen staan wil je daar­te­gen in gaan. Met name vrou­wen wor­den nauw­let­tend in de gaten gehou­den door de gemeen­schap en dat is in mijn optiek ook de reden waar­om er in bij­voor­beeld Trans­vaal of de Schil­ders­wijk veel vrou­wen in Isla­mi­tisch georiënteerde kle­ding lopen. Kom je in een Fries of Lim­burgs gehucht zal je geen vrou­wen in lan­ge gewa­den tegen komen want dan speelt de nood­zaak geen rol omdat er toch ver­der geen men­sen zijn die tot dezelf­de cul­tu­re­le groep behoren.

    De demo­cra­ti­se­ring van onze samen­le­ving begon in de jaren 60 en ik ben de femi­nis­tes van toen erg dank­baar dat zij mis­stan­den aan de kaak heb­ben gesteld. Ook de kerk kreeg behoor­lijk wat kri­tiek te ver­du­ren en mede hier­door is de heden­daag­se invloed zeer mar­gi­naal te noe­men. Op enke­le fun­da­men­ta­lis­ten in de Bible-belt na, laat zelfs de meest vro­me Katho­liek of Her­vorm­de zich niet nog ver­tel­len wat hij/ zij mag dra­gen, hoe om te gaan met man/vrouwverhoudingen, arbeids­par­ti­ci­pa­tie en sek­su­a­li­teit. De Femi­nis­ten van toen heb­ben vrouw­on­vrien­de­lij­ke, ver­stik­ken­de ele­men­ten van de kerk ter dis­cus­sie gesteld en de vrou­wen hier­mee een gro­te dienst bewe­zen. Waar­om zou men nu geen stel­ling nemen tegen dezelf­de (of erge­re) absur­di­tei­ten bin­nen de Islam? Je hoeft nie­mand wat op te leg­gen of te ver­bie­den, maar in een inclu­sie­ve samen­le­ving (om maar wat Denk-ter­men te bezi­gen) mag je wel een dis­cus­sie aan­gaan en laten zien wel­ke ver­wor­ven­he­den in elk geval in het Wes­ten gekoes­terd worden.

    Ik weet niet of de foto van de non­nen moet sug­ge­re­ren dat er bin­nen het Chris­ten­dom ook zul­ke bedek­ken­de kle­ding gedra­gen wordt en dat het dus niet exclu­sief is voor de Islam. Het betreft hier non­nen die een uni­form dra­gen omdat zij lid zijn van een bepaal­de orde. Hier­mee demon­stre­ren zij dat zij geko­zen heb­ben voor een leven in een­voud. Het zijn geen bur­ger­vrou­wen en dat vind ik van een ande­re categorie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *